Algemene Voorwaarden zorg zonder verblijf m.b.t. vakantiezorg
Deze voorwaarden zijn gebaseerd op de algemene consumentenvoorwaarden voor zorg zonder verblijf van ActiZ en Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN) voor budgedhouders
1. ALGEMEEN
ARTIKEL 1 - Definities
ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid
ARTIKEL 3 - Bekendmaking algemene voorwaarden
ARTIKEL 4 - Afwijking van de algemene voorwaarden
ARTIKEL 5 - Duidelijke informatie
ARTIKEL 6 - Bevoegdheden van de vertegenwoordiger
2. INFORMATIE
ARTIKEL 7 - Keuze-informatie
ARTIKEL 8 - Het kennismakingsgesprek
3. TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
ARTIKEL 9 - Totstandkoming overeenkomst
ARTIKEL 10 - Naleving van de afspraken over te leveren zorg
4. PRIVACY
ARTIKEL 11 - Algemeen
ARTIKEL 12 - Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
ARTIKEL 13 - Bewaren van gegevens
ARTIKEL 14 - Gegevensverstrekking en verlening van inzage door de zorgaanbieder aan
derden 7
5. KWALITEIT EN VEILIGHEID
ARTIKEL 15 - Zorg
ARTIKEL 16 - Veiligheid
ARTIKEL 17 - Afstemming (één budgethouder – meer zorgverleners)
ARTIKEL 18 - Incidenten
ARTIKEL 19 - Zorg voor persoonlijke eigendommen
ARTIKEL 20 - Geloofs- en levensovertuiging; welzijn van de budgethouder
6. ZORGVERLENING OF AFSTAND
ARTIKEL 21 - Zorgverlening op afstand
7. VERPLICHTINGEN VAN DE BUDGETHOUDER
ARTIKEL 22 - Verplichtingen van de budgethouder
8. BETALING
ARTIKEL 23 - Betaling
9. BEEINDIGING OVEREENKOMST
ARTIKEL 24 - Beëindiging overeenkomst
ARTIKEL 25 - Opzegging door de budgethouder
ARTIKEL 26 - Opzegging door de zorgaanbieder
ARTIKEL 27 - Informatie bij beëindiging
10. KLACHTEN EN GESCHILLEN
ARTIKEL 28 - Klachtenregeling
ARTIKEL 29 - Toepasselijk recht en geschillenregeling
11. OVERIGE
ARTIKEL 30 - Wijziging ....................................................................................... 13
1. ALGEMEEN
ARTIKEL 1 - DEFINITIES
Particulierenzorg: natuurlijke persoon die geen indicatie heeft voor zorg van CIZ
vergoedingsregeling persoonlijke zorg 1:
Zorg: Alle vormen van zorg, al dan niet met verblijf, die de
particulier in koopt.
Zorgaanbieder: rechtspersoon of natuurlijke persoon die de door de
particulier ingekochte zorg verleent.
Vertegenwoordiger: de wettelijke vertegenwoordiger van de particulier
of, indien er geen wettelijke vertegenwoordiger is, de
natuurlijke persoon die door de particulier
persoonlijk schriftelijk is gemachtigd in zijn plaats op
te treden.
Indicatiebesluit: het besluit van een indicatieorgaan waarbij is
vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en
duur een zorgvrager recht heeft op zorg op grond van
de AWBZ.
Overeenkomst: De tussen de particulier en zorgaanbieder gesloten
overeenkomst met betrekking tot zorg zonder verblijf
of zorg met tijdelijk verblijf.
Incident: ieder niet beoogd of onvoorzien voorval in het
zorgproces met direct of op termijn merkbare
gevolgen voor de particulier.
Elektronisch: Het overbrengen of opslaan van gegevens via een
website, internet of e-mail.
ARTIKEL 2 - TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn alleen van toepassing op de tussen de
particulier en de zorgaanbieder gesloten overeenkomst.
2. Deze algemene voorwaarden beschrijven de rechten en plichten van de
zorgaanbieder en particulier.
3. Deze algemene voorwaarden treden niet in de plaats van dwingendrechtelijke
regelingen.
ARTIKEL 3 - BEKENDMAKING ALGEMENE VOORWAARDEN
1. De zorgaanbieder overhandigt de algemene voorwaarden aan de particulier
voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst.
2. Op verzoek van de particulier licht de zorgaanbieder de algemene voorwaarden
mondeling toe.
ARTIKEL 4 - AFWIJKING VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN
De zorgaanbieder kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat schriftelijk
of elektronisch is overeengekomen met de particulier en de afwijking niet in diens
nadeel is.
ARTIKEL 5 - DUIDELIJKE INFORMATIE
A Door de zorgaanbieder
1. Steeds als de zorgaanbieder de particulier informatie verschaft, doet hij dit op
een voor de particulier toegankelijke manier en gaat hij na of de particulier de
informatie heeft ontvangen en begrepen. De zorgaanbieder stelt de particulier in
de gelegenheid om de verstrekte informatie met een derde te bespreken, voordat
wordt overgegaan tot het vastleggen van de afspraken.
2. Als de zorgaanbieder de informatie elektronisch verschaft gaat hij na of deze
informatie toegankelijk is voor de particulier.
3. Indien het belang van de particulier dit vereist dient de zorgaanbieder de
betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de
particulier.
4. De zorgaanbieder zorgt ervoor dat de particulier of diens vertegenwoordiger
gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor
hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
B Door de particulier
5. Steeds als de particulier de zorgaanbieder informatie verschaft, doet hij dit op
een voor de zorgaanbieder toegankelijke manier.
6. De particulier en/of zijn vertegenwoordiger zorgt ervoor dat de zorgaanbieder
gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor
hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst, in
het bijzonder over het verkrijgen van een indicatiebesluit en eventuele tussentijdse
wijzigingen van het indicatiebesluit.
ARTIKEL 6 - BEVOEGDHEDEN VAN DE VERTEGENWOORDIGER
De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de particulier uit hoofde van
deze algemene voorwaarden voor zover de particulier wilsonbekwaam is en voor zover
de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of de persoonlijke
schriftelijke machtiging door de particulier.
2. INFORMATIE
ARTIKEL 7 - KEUZE-INFORMATIE
1. De zorgaanbieder verstrekt duidelijke informatie over zijn werkwijze aan de
particulier zodat deze een weloverwogen keuze kan maken. Deze informatie
geeft in ieder geval aan:
−de bereikbaarheid van de zorgaanbieder;
−met welke partij de particulier een overeenkomst aangaat;
−welke vormen van zorg de zorgaanbieder kan leveren en voor welke doelgroepen
−de tarieven;
−als de zorgaanbieder zorgverleners inzet die niet in loondienst zijn, welke
kwalificaties de ingezette zorgverleners hebben;
−de wijze waarop de zorgaanbieder aan de particulier verantwoording aflegt
over gewerkte uren en/of de wijze van factureren;
−de aanwezigheid van de klachten- en geschillenregeling.
2. De zorgaanbieder zorgt ervoor dat de in het vorige lid bedoelde informatie duidelijk,
toegankelijk en inzichtelijk is voor de particulier op de website, in brochures of in
ander schriftelijk materiaal.
ARTIKEL 8 - HET KENNISMAKINGSGESPREK
1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst vinden een of meer
gesprekken plaats tussen de zorgaanbieder en de particulier, met het doel nader
te bepalen wat de precieze inhoud van de overeenkomst zal worden. Indien
noodzakelijk of gewenst gebeurt dit in het bijzijn van een derde.
2. Tijdens deze gesprekken komen de volgende punten aan de orde:
a. het doorgeven van een contactpersoon door de particulier en de
mogelijkheid tot het aanstellen van een vertegenwoordiger en de wettelijke
regels die daarop betrekking hebben;
b. de bereikbaarheid van de zorgaanbieder, ook in geval van een noodsituatie;
c. de wensen van de particulier en de mate waarin de zorgaanbieder daar
invulling aan kan geven;
dit betreft
i. de door de particulier gewenste frequentie en momenten en
manier waarop de zorg door de zorgaanbieder geleverd wordt;
ii. de door de particulier gewenste deskundigheid, vaardigheden,
persoonskenmerken en beschikbaarheid van de zorgverlener;
iii. de frequentie en manier waarop de zorgaanbieder aan de
particulier verantwoording aflegt over gewerkte uren en deze
factureert;
iv. welk deel van de zorg wordt gefinancierd uit een evetueel pgb en welke deel
niet;
v. bijzonderheden over de te leveren zorg, waaronder vervanging bij
ziekte, overleg over de zorg,en het nakomen van afspraken;
d. als de zorgaanbieder een rechtspersoon is: de wettelijke mogelijkheden van
inspraak, de collectieve medezeggenschapsmogelijkheden en de manier
waarop hieraan invulling is gegeven inclusief de contactgegevens van het
medezeggenschapsorgaan;
e. de klachtenregeling;
f. deze algemene voorwaarden en de toepasselijkheid daarvan op de te sluiten
overeenkomst;
g. indien van toepassing de instructies voor eventuele zorgverlening op
afstand;
h. het privacybeleid;
i. de vraag of de particulier ook zorg ontvangt van andere zorgaanbieders;
j. de mogelijkheden van beëindiging van de overeenkomst.
3. Tijdens het kennismakingsgesprek gaat de zorgaanbieder na of de particulier de
informatie heeft begrepen.
4. Tijdens het gesprek of zo spoedig mogelijk daarna maakt de particulier aan de
zorgaanbieder zijn keuzes kenbaar met betrekking tot de besproken punten.
3. TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
ARTIKEL 9 - TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
1. De zorgaanbieder doet op basis van het kennismakingsgesprek een schriftelijk
aanbod aan de particulier waarin de te leveren zorg nauwkeurig is beschreven.
2. De overeenkomst komt tot stand wanneer de particulier het aanbod van de
zorgaanbieder aanvaardt. Ter bevestiging hiervan leggen de zorgaanbieder en de
particulier de afspraken vast in een document dat de zorgaanbieder en
particulier samen ondertekenen. Hiervoor kan de toepasselijke
Modelovereenkomst van de Sociale Verzekeringsbank worden gebruikt. Eventuele
afspraken buiten de modelovereenkomst worden dan vastgelegd en ondertekend in
een bijlage bij de overeenkomst.
3. De particulier en zorgaanbieder houden ieder een exemplaar van de getekende
overeenkomst en eventuele getekende bijlagen.
4. De overeenkomst bevat in ieder geval:
1e. een beschrijving van de zorg die de particulier financiert uit het eventueel aanwezige pgb.
2e. een beschrijving van de overeengekomen aanvullende zorg die niet uit het pgb
wordt gefinancierd en dus voor rekening van de particulier komt en een
specificatie van de kosten;
3e. afspraken over de vergoeding (maandbedrag of uurtarief en evt.
reiskostenvergoeding)
4e. afspraken over de betalingstermijn;
5e. afspraken over frequentie en momenten van de zorg;
6e. de looptijd van de overeenkomst;
7e. een beschrijving van de werkafspraken die zijn gemaakt;
8e. toestemming van de particulier voor het verlenen, faciliteren en
ondersteunen van zorg op afstand door de zorgaanbieder indien van
toepassing;
9e. een bepaling dat de particulier verantwoordelijk is voor verdeling van
taken en verantwoordelijkheden als bedoeld in artikel 17 onder B;
10e. een regeling betreffende toestemming voor gebruik van gegevens van de
particulier voor verplichte meting van zorginhoudelijke
kwaliteitsindicatoren en controles in overeenstemming met de geldende
regels;
11e. een bepaling dat deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn.
ARTIKEL 10 - NALEVING VAN DE AFSPRAKEN OVER TE LEVEREN ZORG
1. De zorgaanbieder voert de zorg uit volgens de afspraken.
2. Als de zorgaanbieder afgesproken zorg niet conform de afspraken kan verlenen, stelt
de zorgaanbieder de particulier daarvan meteen in kennis. Als de particulier
afgesproken zorg niet conform de afspraken kan ontvangen, stelt de particulier de
zorgaanbieder daarvan meteen in kennis.
3.De particulier en de zorgaanbieder maken onderling afspraken over de manier
waarop en hoe vaak er geëvalueerd wordt en leggen dit schriftelijk vast.
4. Indien tussentijds afwijking van de afspraken noodzakelijk is, is toestemming van de
particulier vereist, tenzij de tijd voor het vragen van toestemming ontbreekt,
omdat onverwijlde afwijking van de afspraken kennelijk nodig is teneinde ernstig
nadeel voor de particulier te voorkomen. Overeengekomen afwijkingen worden
schriftelijk vastgelegd.
5. De zorgaanbieder informeert de door hem ingezette individuele zorgverleners over de
rechten van de particulier en de gemaakte afspraken en stelt de particulier
hiervan op de hoogte.
4. PRIVACY
ARTIKEL 11 - ALGEMEEN
1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de
Wet bescherming persoonsgegevens.
2. Voor zover de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens vallen onder de artikelen 7:446 –
7:468 van het Burgerlijk Wetboek, geldt onverkort hetgeen daar is bepaald.
ARTIKEL 12 - BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
1. De zorgaanbieder moet toestemming krijgen van de particulier:
a. als er verrichtingen worden uitgevoerd waarvan redelijkerwijs kan worden
verwacht dat die door de particulier als inbreuk op zijn privacy kunnen
worden ervaren.
b. als er foto’s of audiovisuele opnamen worden gemaakt ten behoeve van
publicatie.
c. als de zorgaanbieder bij geneeskundige handelingen of bij een gesprek een
zorgverlener in opleiding of stagiaire aanwezig wil laten zijn.
ARTIKEL 13 - BEWAREN VAN GEGEVENS
1. De zorgaanbieder legt zorginhoudelijke gegevens over de particulier vast. Deze
gegevens blijven gedurende de wettelijke bewaartermijn ter beschikking van zowel de
zorgaanbieder als de particulier. De particulier biedt hiertoe de zorgaanbieder
op diens verzoek de mogelijkheid een kopie van deze gegevens te maken.
2. Bij beëindiging van de overeenkomst bewaren de particulier en de zorgaanbieder
ieder een exemplaar van de gegevens bedoeld in lid 1. Voor de gegevens bedoeld in
artikel 7:454 van het Burgerlijk Wetboek gelden de daar bepaalde bewaartermijn en
de rechten van particulier ten aanzien van correctie en vernietiging. Voor andere
gegevens geldt de norm genoemd in de Wet bescherming persoonsgegevens.
ARTIKEL 14 - GEGEVENSVERSTREKKING EN VERLENING VAN INZAGE DOOR DE
ZORGAANBIEDER AAN DERDEN
1. De zorgaanbieder verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de particulier
geen (inzage in) gegevens over de particulier aan derden, behalve ter voldoening
aan een wettelijke verplichting.
2. Onder derden als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstaan:
a. degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de
overeenkomst voor zover de verstrekking van gegevens en inzage
noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
b. de vertegenwoordiger voor zover de verstrekking van gegevens
noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taken.
3. Na overlijden van de particulier geeft de zorgaanbieder desgevraagd inzage in de
zorginhoudelijke gegevens aan de nabestaanden voor zover de particulier
daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven of toestemming mag worden
verondersteld.
4. De zorgaanbieder informeert de door hem ingezette individuele zorgverleners over
hun geheimhoudingsplicht en stelt de particulier hiervan op de hoogte
5. KWALITEIT EN VEILIGHEID
ARTIKEL 15 - ZORG
1. Op verzoek van de particulier legitimeert de zorgverlener zich bij aanvang van de
zorgverlening met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs.
2. De zorgaanbieder levert voor zover mogelijk en van toepassing zorg met
inachtneming van de normen zoals die door representatieve organisaties van in ieder
geval zorgaanbieders en cliënten en in overleg met de Inspectie Gezondheidszorg zijn
vastgesteld.
3. De zorgaanbieder zorgt ervoor dat alle zorgverleners die binnen de organisatie van de
zorgaanbieder of in opdracht van de zorgaanbieder zorg verlenen aan de
particulier:
a. hiertoe te allen tijde bevoegd en bekwaam zijn;
b. handelen overeenkomstig de voor de zorgverleners geldende professionele
standaarden waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep. Afwijking van de
professionele standaard moet de zorgaanbieder motiveren en aan de
budgethouder uitleggen.
4. De zorgaanbieder zorgt voor continuïteit van de zorg.
ARTIKEL 16 - VEILIGHEID
De zorgaanbieder maakt gebruik van deugdelijk materiaal.
ARTIKEL 17 - AFSTEMMING (ÉÉN PARTICULIER – MEER ZORGVERLENERS)
A. Binnen de organisatie van de zorgaanbieder
1. Als een particulier te maken heeft met twee of meer zorgverleners die binnen de
organisatie van de zorgaanbieder of in opdracht van de zorgaanbieder werken, zorgt
de zorgaanbieder dat al deze betrokken zorgverleners:
a. elkaar informeren en bevragen over relevante gegevens van de particulier;
b. de particulier tijdig doorverwijzen naar een andere zorgverlener voor zover
de zorg buiten de bevoegdheid of deskundigheid van eerstgenoemde
zorgverleners valt;
c. met elkaar periodiek overleggen over de particulier.
2. De zorgaanbieder zorgt ervoor dat voor de particulier te allen tijde duidelijk is
a. wie voor welke handelingen verantwoordelijk is;
b. wie het aanspreekpunt is voor vragen van de particulier, diens
vertegenwoordiger en familieleden.
3. De zorgaanbieder wisselt alleen informatie uit met diegenen van wie de
medewerking bij de uitvoering van de verrichting noodzakelijk is en met de
vertegenwoordiger. In alle gevallen kan dat alleen na (eenmalige) toestemming
van de particulier.
B. Binnen en buiten de organisatie van de zorgaanbieder
Als een particulier te maken heeft met twee of meer zorgverleners waarvan tenminste
een niet binnen de organisatie van de zorgaanbieder of in opdracht van de zorgaanbieder
werkt, zorgt de particulier ervoor dat de taken en verantwoordelijkheden rond de
zorgverlening aan de particulier tussen de betrokken zorgverleners zijn verdeeld.
ARTIKEL 18 - INCIDENTEN
1. Zo spoedig mogelijk na een incident informeert de zorgaanbieder de betreffende particulier over:
a. de aard en de oorzaak van het incident;
b. of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten te
voorkomen.
2. Als een incident gevolgen heeft voor de gezondheidstoestand van de particulier,
bespreekt de zorgaanbieder de voor de aanpak daarvan mogelijke
behandelingsalternatieven met de particulier en maakt afspraken over de aanvang
van de gekozen behandeling en het vervolg. De zorgaanbieder wijst de particulier
hierbij uitdrukkelijk op de mogelijkheid van een second opinion binnen of buiten de
organisatie van de zorgaanbieder.
3. De zorgaanbieder verleent adequate zorg teneinde de gevolgen van het incident voor
de particulier te beperken. In geval van spoedeisende zorg betekent dit dat aan
het genoemde in lid 2 niet hoeft te worden voldaan.
ARTIKEL 19 - ZORG VOOR PERSOONLIJKE EIGENDOMMEN
De zorgaanbieder zorgt ervoor dat degenen die door hem worden ingezet bij de zorg voor
de particulier, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
ARTIKEL 20 - GELOOFS- EN LEVENSOVERTUIGING; WELZIJN VAN DE
PARTICULIER
De zorgaanbieder zorgt ervoor dat degenen die door hem worden ingezet bij de zorg voor
de particulier, hun taken verrichten met respect voor de geloofs- en levensovertuiging
van de particulier en zich onthouden van gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of
het welzijn van de particulier, diens gezinsleden en bezoekers.
6. ZORGVERLENING OP AFSTAND
ARTIKEL 21 - ZORGVERLENING OP AFSTAND
1. Indien mogelijk en in samenspraak met en onder verantwoordelijkheid van de
zorgaanbieder verleent, faciliteert en ondersteunt de zorgaanbieder, na toestemming
van de particulier zorg op afstand. Deze toestemming wordt opgenomen in de
overeenkomst.
2. De zorgaanbieder spreekt met de particulier af hoe de voor de zorgverlening
relevante informatie-uitwisseling zal plaatsvinden en de termijnen waarbinnen de
betrokken partijen de informatie moeten verschaffen. Deze afspraken worden
vastgelegd.
3. De zorgaanbieder informeert de particulier vooraf over de randvoorwaarden voor
verantwoorde zorgverlening op afstand en controleert of aan die randvoorwaarden
wordt voldaan.
4. De zorgaanbieder zorgt dat de particulier goed begrijpt wie waarvoor
verantwoordelijk is.
5. Alle rechten en verplichtingen uit hoofde van deze algemene voorwaarden gelden
onverkort in geval van zorgverlening op afstand.
7. VERPLICHTINGEN VAN DE PARTICULIER
ARTIKEL 22 - VERPLICHTINGEN VAN DE PARTICULIER
1. De particulier legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de
overeenkomst of gedurende de looptijd van de overeenkomst op verzoek van de
zorgaanbieder met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs.
2. Bij het kennismakingsgesprek geeft de particulier de naam en de
bereikbaarheidsgegevens op van een contactpersoon en, indien van toepassing, van
de persoon die door de particulier schriftelijk is gemachtigd in zijn plaats te
treden als de particulier niet meer in staat kan worden geacht tot een redelijke
waardering van zijn belangen.
3. De particulier geeft de zorgaanbieder, mede naar aanleiding van diens vragen,
naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het
uitvoeren van de overeenkomst behoeft, waaronder begrepen informatie over het
bestaan van een eventuele wilsverklaring.
4. Onverminderd het bepaalde in lid 5 onthoudt de particulier zich van gedrag dat
schadelijk is voor de gezondheid of het welzijn van de zorgverleners, andere
personen werkzaam bij of in opdracht van de zorgaanbieder en vrijwilligers. De
particulier spant zich tevens in dat gezinsleden en bezoekers zich onthouden van
bovenstaand gedrag.
5. De particulier zorgt ervoor dat afspraken worden gemaakt met de zorgverleners
over roken binnenshuis.
6. De particulier verleent alle noodzakelijke medewerking om de zorgaanbieder in
staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende de arbeids- en
hygiëneomstandigheden.
7. De particulier moet zorgverleners en andere personen werkzaam bij of in
opdracht van de zorgaanbieder de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals
vastgelegd in de overeenkomst of in het kader van veiligheid.
8. De particulier zorgt ervoor dat de zorgaanbieder de zorg op de afgesproken tijden
en plaatsen kan leveren.
9. De particulier zorgt voor tijdige betaling van de facturen.
10. De particulier informeert de zorgaanbieder over de looptijd van een eventueel aanwezig
indicatiebesluit en over een tussentijdse wijziging van het indicatiebesluit.
11. De particulier betaald de kosten van het vervoer naar de vakantielocatie, het verblijf
in de vakantielocatie,de maaltijden op de vakantielocatie alsmede vervoer terug naar huis
vanaf de vakantielocatie
8. BETALING
ARTIKEL 23 - BETALING
1. De particulier is de zorgaanbieder de overeengekomen prijs verschuldigd voor
de overeengekomen zorg. De particulier ontvangt hiervoor een factuur op basis
van wat volgens artikel 9 is overeengekomen.
2. Facturen voor verleende zorg dienen binnen 6 weken na de maand waarin de zorg is
verleend bij de particulier te worden ingediend De betalingstermijn bedraagt 21
dagen en dient op de factuur te worden vermeld, waarbij een aanbetaling van 50% van de offerte vooraf dient te worden voldaan
3. Als de zorgaanbieder een rechtspersoon is, bevat de factuur naast de
betalingstermijn het btw-nummer van de zorgaanbieder, een overzicht van de
dagen waarop is gewerkt, het tarief, het aantal te betalen uren, dagdelen of
etmalen en de naam en het adres van de zorgaanbieder. De zorgaanbieder
ondertekent de factuur.
4. De zorgaanbieder stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een
betalingsherinnering en geeft de particulier de gelegenheid binnen 7 dagen
na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.
6. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald
is de zorgaanbieder gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in
rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De
rente is gelijk aan de wettelijke rente.
9. Beëindiging VAN DE OVEREENKOMST
ARTIKEL 24 - BEËINDIGING OVEREENKOMST
De overeenkomst eindigt:
a. door overlijden van de particulier; dan wordt de aanbetaling terug gestort
b. bij wederzijds goedvinden; in dat geval wordt de beëindiging schriftelijk vastgelegd;
dan wordt de aanbetaling terug gestort.
c. na eenzijdige schriftelijke opzegging van de overeenkomst door de particulier of
de zorgaanbieder, met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 25 t/m 27;
d. De aanbetaling wordt terug 100% gestort mits de eenzijdige schriftelijke opzegging door particulier eerder dan 2 weken voor aanvang vakantie is afgezegd. 50 % bij schriftelijke opzegging door particulier bij 1 week voor aanvang van vakantie
e. Bij eenzijdige schriftelijke opzegging van de overeenkomst door de zorgaanbieder wordt direct de aanbetaling teruggestort.
f. van rechtswege als de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan;
g. ingeval van ontbinding door de rechter.
e. direct bij aanvang vakantie als er geen aparte slaapkamer voor de zorgverlener is gereserveerd/ beschikbaar en waarbij de schuld bij de particulier hiervoor ligt. De aanbetaling wordt dan niet terugbetaald en de extra kosten van de reis terug of de kosten de annulering met zich meebrengt dient te worden betaald door de particulier. Ook wordt de vooraf opgestelde offerte met het daarop te verwachte bedrag gefactureerd ten koste van de particulier.
ARTIKEL 25 -
OPZEGGING DOOR DE PARTICULIER
1. De particulier kan de overeenkomst te allen tijde opzeggen, met inachtneming
van een redelijke opzegtermijn, met ingang van een nieuwe kalendermaand. De
particulier heeft de gronden waarop de voorgenomen opzegging berust met de
zorgaanbieder besproken.
2. D particulier kan in afwijking van lid 1 van dit artikel de overeenkomst per direct
opzeggen als voortzetting van de overeenkomst een zodanige invloed heeft op de
gezondheid of het welzijn van particulier dat voortzetting redelijkerwijs niet
kan worden gevergd. De aanbetaling wordt dan 100% terug betaald
3. De particulier is niet aansprakelijk voor financiële schade die de zorgaanbieder
lijdt door de tussentijdse opzegging.
ARTIKEL 26 - OPZEGGING DOOR DE ZORGAANBIEDER
1. De zorgaanbieder kan de overeenkomst opzeggen, met inachtneming van een
redelijke opzegtermijn .
−als daar gewichtige redenen voor zijn;
−bij het niet betalen van de factuur nadat is voldaan aan het bepaalde in artikel
23 lid 5;
−als de zorgaanbieder de zorg bij een gewijzigd indicatiebesluit niet mag
verlenen, omdat de zorgaanbieder niet de hiervoor vereiste specialistische
deskundigheid heeft.
2. Om op dit artikel een beroep te kunnen doen, moet de zorgaanbieder aan de
volgende voorwaarden voldoen:
1e. de zorgaanbieder heeft de gronden waarop de voorgenomen
opzegging berust met de particulier besproken;
2e. de zorgaanbieder heeft de particulier gewezen op de
mogelijkheid een klacht in te dienen
ARTIKEL 27 - INFORMATIE BIJ BEËINDIGING
Bij beëindiging van de overeenkomst als omschreven in artikel 24 onder b en c vindt een
gesprek plaats tussen de particulier en een hiertoe bevoegde, door de zorgaanbieder
aangewezen functionaris waarbij de voor de overname van de zorg door anderen
noodzakelijke instructies aan de orde komen. Dit gesprek omvat daarnaast in ieder geval
de financiële en organisatorische afwikkeling van de overeenkomst.
10. KLACHTEN EN GESCHILLEN
ARTIKEL 28 - KLACHTENREGELING
1. De zorgaanbieder beschikt over een op de wet gebaseerde en voldoende bekend
gemaakte regeling voor de opvang en afhandeling van klachten en behandelt de
klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen een redelijke
termijn, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de zorgaanbieder,
nadat de particulier de gebreken heeft geconstateerd.
3. Bij de zorgaanbieder volledig ingediende klachten worden zo spoedig mogelijk, in elk
geval binnen twee maanden gerekend vanaf de datum van ontvangst van alle voor
de beoordeling benodigde documenten door de klachtencommissie, afgehandeld. De
klachtencommissie laat zo spoedig mogelijk na indiening van de klacht aan de
klager weten of en zo ja, welke documenten nog ontbreken. De klager wordt zoveel
mogelijk op de hoogte gehouden van de voortgang van de klachtbehandeling.
4. Als de klacht niet conform dit artikel is afgehandeld, is er sprake van een geschil dat
vatbaar is voor de geschillenregeling en begint de termijn voor het aanhangig
maken van het geschil te lopen.
ARTIKEL 29 - TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLENREGELING
1 Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands Recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de particulier enerzijds en de zorgaanbieder anderzijds over de
totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst,kunnen zowel door de
particulier als door de zorgaanbieder schriftelijk of op elektronische wijze
aanhangig worden gemaakt bij de
Geschillencommissie Verpleging Verzorging en Thuiszorg
Bordewijklaan 46, 2509 LP Den Haag
(www.degeschillencommissie.nl).
3. Alleen voor geschillen over aansprakelijkheid voor schade is de
geschillencommissie slechts bevoegd als de vordering een financieel belang van
5.000 euro niet te boven gaat.
4. Een geschil wordt door de geschillencommissie slechts in behandeling genomen, als
particulier zijn klacht eerst volledig en duidelijk omschreven overeenkomstig
artikel 28 bij de zorgaanbieder heeft ingediend.
5. Een geschil dient binnen drie maanden na het ontstaan ervan zoals aangegeven in
artikel 28 lid 4 bij de geschillencommissieaanhangig te worden gemaakt.
6. Wanneer de particulier een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, is
de zorgaanbieder aan deze keuze gebonden. Als de zorgaanbieder een geschil aan
de geschillencommissie wil voorleggen, moet hij de particulier vragen zich
binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De zorgaanbieder
dient daarbij aan te kondigen dat als de particulier daarmee niet akkoord gaat
hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de
rechter aanhangig te maken
7. De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het
voorhaar geldende reglement dat kan worden opgevraagd bij de
geschillencommissie. De geschillencommissie beslist in de vorm van een bindend
advies.
8. Voor het aanhangig maken van een geschil door de particulier is deze een
vergoeding verschuldigd. De kosten voor afhandeling van het geschil worden
betaald door de zorgaanbieder.
9. Geschillen kunnen ter beslechting uitsluitend worden voorgelegd aan de hierboven
genoemde geschillencommissie of aan de rechter.
11. OVERIGE
ARTIKEL 30 - WIJZIGING
Deze Algemene Voorwaarden kunnen slechts worden gewijzigd in overleg tussen Actiz en
Branchebelang Thuiszorg Nederland enerzijds en de Consumentenbond, de Nederlandse
Patiënten Consumenten Federatie, LOC Zeggenschap in Zorg en Per Saldo anderzijds.